بلاگ

سیم کشی هوشمند ساختمان

سیم کشی هوشمند ساختمان

کابل KNX برای هوشمندتر کردن تجهیزات و سیستم‌های خانه‌های امروزی استفاده می‌شود. این سیم‌ها و کابل‌ها بر اساس استاندارد بین المللی متشکل از دو جفت تابیده و به صورت کابل سیم ساخته می‌شوند. هر جفتی که در این کابل‌ها دیده می‌شود، قرمز-مشکی و زرد-سفید است. مهمترین جفت در این کابل‌ها مشکی و قرمز است که برای انتقال اطلاعات از مرکز سیستم به واحدهای مختلف، دستگاه‌های منبع تغذیه استفاده می‌شود.

سیم کشی برق ساختمان به روش سیستم هوشمند همچون سیم کشی سنتی برق است با این اختلاف که پیش از آغاز عملیات سیم کشی هوشمند برق می‌بایست نقشه اتوکد ساختمان مورد نظر به کارشناسان شرکت مربوطه تحویل گردد. طراحی‌ها می‌بایست با توجه به خصوصیات ساختمان صورت گیرد. در سیم کشی هوشمند، همگی سیم‌ها به جای کلیدها و اتصال به تابلو برق، به ماژول‌های مورد نظر که در مسیر تجهیزات قرار دارند، انتقال می‌یابند و کلیه اتصالات در تابلو خواهد بود. از این رو میزان سیم‌های به کار رفته تقریباً ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. سیم کشی هوشمند ساختمان همچون روش سنتی شامل یک دسته مراحل است که عبارتند از:

• نقشه کشی سیم کشی هوشمند:
در دسترس بودن نقشه در سیم کشی هوشمند ساختمان، کمک شایانی به تکنسین برق خواهد نمود تا بتواند سیم کشی را به شکل مطلوبی انجام دهد.

• کشیدن خط تراز در سیم کشی هوشمند:
بعد از تهیه‌ی نقشه می‌بایست خط تراز را کشید. در اینجا بایستی ابتدا استانداردهای لازم برای ارتفاع کلید و پریز از سطح کف مورد توجه قرار بگیرد و سپس به وسیله‌ی یک لیزر یا تراز به نشانه‌گذاری بپردازید تا مکان دقیق کلید و پریز مشخص شود.

• کنده کاری و قوطی‌گذاری در سیم کشی هوشمند:
با استفاده از تجهیزاتی نظیر بتن کن یا هیلتی و شیار زن جای لوله و قوطی برق را کنده کاری نمائید. پس از کنده کاری و ایجاد شیارها، می‌بایست قوطی برق بر روی دیوار تعبیه شود تا کلید و پریز را بتوان نصب نمود. بعد از مرحله قوطی گذاری، شیارها به طور معمول با گچ پر می‌شوند.


⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

✅ با کیفیت‌ترین برندها، سیم و کابل کسری و سیم و کابل سیمیا

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

 


نقشه سیم‌ کشی هوشمند

همان گونه که گفته شد نکته قابل‌ذکر در انجام یک سیم‌کشی ایمن، دست‌اندرکار بودن مهندسان و متخصصان این حرفه است تا از بروز هرگونه مشکل و یا آتش‌سوزی جلوگیری شود. سیم‌کشی ساختمان به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود. BMS ساختمان یا همان روش سیم‌کشی برقی ساختمان‌ها در سیستم مدرن نیز مانند روش سنتی انجام می‌شود فقط با یک تفاوت آن هم اینکه برای انجام سیم‌کشی مهندسان باید نقشه اتوکد بنا را ببینند تا بتوانند بهترین نوع سیم‌کشی را ارائه کنند.

 در روش سیم‌کشی جدید، هر سیم به‌جای اینکه به داخل کلیدها منتقل شود، به داخل تابلو برق متصل می‌شود که شامل ماژول‌های مختلفی است و این کار سبب می‌شود تا مصرف سیم‌ها از 30 تا 35 درصد بیشتر شود.

یک تفاوت دیگر در این دو نوع روش سیم‌کشی یعنی سنتی و مدرن وجود کابل CATS می‌باشد که در روش مدرن، برای هدف کنترل کردن و ارتباط برقرار کردن بین قطعات و تابلو از این کابل استفاده می‌کنند ولی در روش سنتی این کابل کارایی ندارد. در سیم‌کشی هوشمند نیازی به جعبه فیوز نیست و از یک تابلو برق که اغلب در ورودی ساختمان‌ها یا دیوارها نصب می‌شود، استفاده می‌کنند.

برای به‌کارگیری یک متخصص کارآزموده در هر زمینه‌ای قدم اول آموزش هر حرفه‌ای به اوست، چنان‌که در نوشته ما نیز هدف از بیان اصول و قوانین، آموزش سیم‌کشی و برق هوشمند به علاقه‌مندان است.

پیشنهاد مطالعه👈🏻 سیم کشی کولر آبی

سیم کشی هوشمند

مزیت‌های سیم کشی هوشمند ساختمان

شاید به ذهن مشتریانی که از این سیستم کمتر آگاه‌اند این سؤال برسد که چرا باید از سیستم‌های هوشمند برق‌کشی برای ساختمان‌ها استفاده کرد و این کار چه منافعی برای آنها در پی خواهد داشت؟ پاسخ این است که با انجام یک سیم‌کشی مدرن و راه‌اندازی سیستم هوشمند برق‌کشی در ساختمان، منافع بسیاری متوجه مشتری خواهد شد ازجمله این که:

✔️ سر خط‌های اصلی روشنایی خانه‌ها را می‌توان قابل‌کنترل کردن نمود.

✔️ سیستم‌های حرارتی در فصول سرد و سیستم‌های خنک‌کننده در فصول گرم، قابل‌کنترل به‌صورت هوشمند خواهد شد.

✔️ دوربین‌های مداربسته امنیتی برای ساختمان‌های خاص و یا حتی سیستم امنیتی ساختمان‌های مسکونی با این روش به‌صورت 24 ساعته قابل‌مشاهده و کنترل کردن می‌شود.

✔️ اعلام حریق‌هایی که با روش سیستماتیک هشدار می‌دهند، با یک برق‌کشی مدرن در ساختمان و با شیوه‌ای هوشمندانه انجام‌وظیفه می‌کنند.

✔️ سیستم‌های امنیتی برای ساختمان‌هایی که به‌نوعی دیتاسنتر هستند یا بانک‌ها با این شیوه محیط امنی را ایجاد می‌کنند.

✔️ وجود برنامه‌نویسی‌های خاص و هم چنین امکان ایجاد برنامه دادن به این سیستم به‌صورت روزانه یا حتی هفتگی باعث می‌شود تا محیط کار یا خانه به‌صورت دلخواه اداره شود.

✔️ قطعاً میان این‌همه امکانات، نام نبردن از آپشن کنترل از راه دور وسایل صوتی و تصویری، بی‌توجهی به این فناوری بزرگ است.

✔️ شعار این سیستم در واقع صرفه‌جویی در انرژی، بالاخص انرژی برق، است که با این شیوه سیم‌کشی می‌توان به‌راحتی آن را تضمین کرد. در کنار منافع گفته شده در سطوح میدانی نیز، اماکن یا ساختمان‌هایی که از این شیوه برای تجهیز خود بهره برده‌اند، هم از نظر اقتصادی در فضایی رقابتی‌تر به سر می‌برند و هم به لحاظ فروش، راحت‌تر به فروش می‌رسند.

پیشنهاد مطالعه👈🏻 کابل برق سه فاز

نقشه سیم‌ کشی هوشمند

نحوه انجام سیم کشی هوشمند ساختمان

اولین اقدام برای راه‌اندازی این سیستم وجود یک طرح کلی یا نقشه‌ای است که بیانگر ابعاد و شکل ساختمان باشد و ترسیم چنین نقشه‌ای به عهده مهندس برق تیم می‌باشد. وجود این نقشه تضمین‌کننده ظرافت و سرعت کار در عملکرد مهندسین طرح است به‌گونه‌ای می‌توانند یک سیم‌کشی اصولی برای ساختمان انجام دهند.

پس از اینکه نقشه ساختمانی مورد نظر ترسیم شد، باید برای کلیه ابزار الکتریکی از جمله کلید و پریزها، کنده‌کاری‌های ترازی تعبیه کرد. استانداردهای اصلی برق‌کشی چنین حکم می‌کنند که فواصل میان کلید و پریز را از کف اندازه‌گیری کنند. یک شلنگ طراز یا بهتر از آن عملیات ترازیابی می‌تواند این کار را به بهترین شکل انجام دهد. با نشانه گداری کردن دیوار از هر دو سمت و قراردادن یک خط ریسمانی می‌توان بهترین فاصله موجود را برای کلید و پریز طرح‌ریزی کرد.

مرحله بعدی کنده‌کاری است که با دو وسیله بتن کن یا هیلتی و شیار زن انجام می‌شود تا بتوان قوطی‌ها و لوله‌های برق را جای‌گذاری نمود. پس از مقدماتی که برای قوطی گذاری انجام شده است، خود فرایند قوطی گذاری انجام می‌شود که هرکدام از آنها طبق یک نقشه از پیش تعیین شده در حریم دیوار قرار می‌گیرند. لوله‌ها اقدام پس از قوطی گذاری هستند که حریم سیم تلفن و آنتن به شمار می‌روند. این لوله‌ها انواع مختلفی دارند که بهترین آنها گالوانیزه شده یا فلزی و یا پی‌وی‌سی‌ها می‌باشند.

پس از انجام روند گفته شده، سیم‌هایی که مربوط به تلفن، کابل آنتن و برق هستند از لوله‌ها و قوطی‌هایی که در امتداد هم نصب شده‌اند، عبور داده می‌شوند. مهم‌ترین نقطه کار اتصال یک قطعه فنر سیم‌کشی به سیم‌هاست تا بتوان آنها را به‌راحتی از بین قوطی‌ها و لوله‌های مذکور عبور داد.

تجهیزات لازم در سیستم برق‌ کشی هوشمند

برای سیم‌کشی متجدد یک ساختمان به گروهی از تجهیزات نیاز است که می‌توان به مواردی از آن اشاره کرد ازجمله: کابل ار اس 232، کابل‌های برق از انواع مختلف، خانواده‌ای از کابل‌های RGB59,audio&HDMI، کابل کت 5 یا 6 و درنهایت سیم تلفنی که به‌صورت افشان و رشته‌ای باشد. چگونگی کارایی سیستم راه‌اندازی شده در منازل به کیفیت کابل‌هایی که در آن بکار رفته است، بستگی دارد.


پیشنهاد مطالعه👈🏻 سیم کشی کولر آبی کوچک


✏️پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله برایمان کامنت کنید… .

بروز رسانی در تاریخ 1401/02/08

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *