بلاگ

تفاوت کابل آلومینیوم و مسی

تفاوت کابل آلومینیوم و مسی

از گذشته تا به امروز همه کابل‌های مسی و آلومینیوم تولید شده‌اند اما گاهی اوقات برخی از مصرف کننده‌ها دچار تردید می‌شوند که کابل‌های مسی یا کابل‌های آلومینیومی را خریداری کنند؟ بهترین فلز برای تولید هادی کابل‌ها فلز مس بوده لذا از دو جنبه اقتصادی و الکتریکی در شرایط مساعد و مناسبی بوده است. اما در حال حاضر دلایل مختلفی همچون افزایش روز افزون قیمت آن، سرقت آن توسط سارقین و … موجب شده تا تولید کنندگان به فکر جایگزین مناسبی برای آن باشند. انتخاب بعدی تولید کنندگان فلز آلومینیوم بود لذا قیمت این کابل بسیار مقرون به صرفه‌تر از مس بود. اما در ادامه تفاوت این دو فلز را بررسی می کنیم:


🔽🔽🔽

 مشاهده به روزترین لیست قیمت سیم و کابل 

✅ با کیفیت‌ترین برندها، سیم و کابل کسری و سیم و کابل سیمیا


تفاوت کابل آلومینیوم و مسی

 اولین تفاوت که برای همگان قابل رویت است اختلاف قیمت فلز مس و آلومینیوم می‌باشد. فلز مس بسیار گران قیمت تر از آلومینیوم می‌باشد بنابراین برای این یک قیمت مقرون به صرفه برای کابل وجود داشته باشد از فلز آلومینیوم استفاده می‌کنند. به خاطر داشته باشید که اگر کابل‌های آلومینیوم مطابق با استانداردها ساخته شوند هیچگونه مشکلی در رابطه با استفاده از کابل آلومینیوم وجود نخواهد داشت. قیمت فلز مس روز به روز در حال افزایش است اما در قیمت گذاری فلز آلومینیوم روند یکنواخت‌تری را مشاهده خواهیم کرد. بنابراین از نظر قیمت کابل‌های آلومینیومی انتخاب بسیار مناسبی می‌باشند.

 لازم است بدانید که جنس نا مرغوب چه آلومینیومی باشد چه مسی فرقی نمی‌کند. در هر صورت استفاده از مواد غیر استاندارد برای تولید کابل‌ها موجب می‌شود که کابل عملکرد درستی نداشته باشد. پس تلاش کنید که کابل‌هایی را انتخاب کنید که از استانداردهای لازم برخوردار باشند.

تفاوت کابل آلومینیوم و مسی

» باید بدانید امروزه در آلیاژهای به کار رفته در هادی‌های آلومینیومی که تولید می‌شوند دارای خواص فیزیکی بهتری می‌باشند و دیگر مشکلاتی که در گذشته در هادی‌های آلومینیومی دیده می‌شد وجود ندارد. کابل‌های آلومینیومی دارای ویژگی‌هایی هستند که از آن‌ها به عنوان یک مزیت یاد می‌شود. این ویژگی‌ها عبارت اند از وزن کم آلومینیوم و هدایت الکتریکی یکسانی دارند؛ این ویژگی‌ها موجب می‌شوند در پروژه‌های ساختمانی که کابل‌ها باید دچار خمش و شکل دهی در محیط‌های تنگ شود به آسانی نصب شوند. 

» مسئله دیگر مقاومت بالای آلومینیوم است. بیشتر مصرف کننده‌ها ممکن است که فکر کنند کابل‌های آلومینیومی باعث افزایش حرارت یا افت ولتاژ در هنگام کار می‌شوند. اما اگر کابل را به صورت اصولی انتخاب کنید و تمام حساسیت هایی که برای انتخاب کابل‌های مسی به خرج می‌دهید را در انتخاب کابل‌های آلومینیومی لحاظ کنید هیچ گونه مشکلی در استفاده از کابل‌های آلومینیومی پیدا نخواهید کرد.

» با توجه به این که وزن کابل‌های آلومینیوم نسبت به کابل‌های مسی سبک تر است می‌توانیم یک مزیت و یک عیب برای ان‌ها نام ببریم. مزیت سبک وزن بودن موجب می‌شود که خرید کابل آلومینیومی مقرون به صرفه باشد و اما عیب سبک وزن بودن آن، خوردگی می‌باشد که با تمهیداتی همچون کلمپ بی متال تا حدودی قابل پیشگیری می‌باشد.

» می‌توان با استفاده از فلز مس تمام کابل‌ها را تولید کرد در صورتی که با استفاده از آلومینیوم فقط می توان کابل‌هایی همچون کابل‌های قدرت را با نام‌های کابل خود نگهدار به صورتی زمینی یا هوایی را تولید کرد. تا به حال هیچگونه مجوزی برای تولید کابل‌های ساختمانی و یا افشان صادر نشده است. بنابراین این مورد می‌تواند یک مزیت استفاده از کابل‌های مسی باشد. 



    



 

1 دیدگاه در “تفاوت کابل آلومینیوم و مسی

  1. Jankanose گفت:

    عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *